Sporten en bewegen tips

Elke dag sporten en bewegen, bij veel mensen komt het er niet van. Terwijl sporten en bewegen goed is voor je lijf én je humeur. Hoe houd je de sport- en beweegmotivatie vast? We geven je graag sporten en bewegen tips ter ondersteuning:

  • 30 minuten per dag is de basis
    Zorg dat je minstens een half uur per dag in beweging bent. Denk bijvoorbeeld aan fietsen, wandelen of tuinieren. Je kunt het half uur ook verdelen over 3 x 10 minuten, of 2 x een kwartier. Lukt dat half uur met gemak? Breid het dan uit! Hoe meer je beweegt, hoe beter. Plan bijvoorbeeld een dagelijkse avondwandeling in of maak na de lunch een wandeling met een collega. Schrijf ter motivatie alles wat je doet in je beweegdagboek.
  • Daag jezelf uit
    Een half uurtje wandelen of fietsen is prima, maar als je écht voortgang wilt boeken moet je jezelf uitdagen. Een steviger tempo of een wat langere route bijvoorbeeld. En naast de dagelijkse beweging, zoals wandelen en tuinieren, is het goed om ook te gaan sporten. Drie keer per week 20 minuten een flinke inspanning zorgt ervoor dat je conditie verbetert! En dat merk je: je voelt je fitter. Denk aan zwemmen, joggen, tennis of ga naar de sportschool.
  • Bouw spieren
    Denk bij sporten niet alleen aan calorieën verbranden op de loopband of de hometrainer. Je wilt ook een strakker lichaam en je stofwisseling op peil houden. Wat je daarvoor nodig hebt? Spieren! En die bouw je op door spiertraining. Train met gewichten of gebruik je eigen lichaamsgewicht bij oefeningen als opdrukken en squats. Deelnemers aan het XL-S Support programma kunnen na inloggen sportschema’s downloaden.
  • Wees geduldig
    Het kost wel even tijd voor je de resultaten ziet van meer bewegen. Spieren opbouwen en je conditie verbeteren gaat niet in een paar dagen tijd. Begin rustig, zeker als je al een tijd niet gesport hebt. Kies een vorm van bewegen die je leuk vindt, en sport samen met je partner of vriend(in). Zo houd je het vol!
  • Bekijk je resultaat
    Noteer je activiteiten in het online beweegdagboek van het XL-S Support programma. En kijk eens kritisch wat je aan veranderingen merkt. Heb je een gezonde blos op je wangen, ben je trots als je extra beweging hebt gehad, is je humeur verbeterd en merk je dat je conditie vooruit gaat? Super!

XL-S Medical is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten