Sporten en bewegen

Gezonde voeding, sporten en bewegen zijn drie belangrijke pijlers tijdens het afvallen. Vooral de combinatie ervan. Eet je niet gezond, maar beweeg en sport je veel? Dan valt het resultaat waarschijnlijk tegen. En dat terwijl sporten en bewegen heel belangrijk is! Lees op deze pagina meer over sporten en bewegen, of bekijk één van de andere onderwerpen die gerelateerd zijn aan (meer) bewegen!

Lees meer over calorieën

Lees hier

Meer over calorieën verbranden

Lees hier

Meer over buikvet verbranden

Lees hier

Meer over onze sportschema's

Lees hier

Waarom sporten?

Voldoende sporten en bewegen is altijd goed voor je lichaam, maar vooral als je wilt afvallen. Met beweging verbruik je meer energie. Hoe meer energie je verbruikt, hoe meer gewicht je verliest. Je eetpatroon is daarnaast doorslaggevend tijdens het afvallen. Als je (te) veel energie binnenkrijgt via voeding, moet je ook meer sporten en bewegen om resultaat te boeken.

Op zoek naar tips op het gebied van sporten en bewegen? Bekijk de tips hier!

Is sporten gezond?

Ja, sporten is heel gezond! Je houdt hiermee niet alleen je gewicht op peil, het heeft ook een positieve invloed op je hersenen, botten, bloedvaten en hart. Bovendien verklein je met sporten en bewegen het risico op bepaalde lichamelijke en psychische aandoeningen.

Hoeveel sporten per week?

Het wordt aangeraden om minimaal een half uur per dag te bewegen met matige intensieve inspanning. Je hart gaat dan sneller kloppen en je ademhaling is iets sneller dan normaal. Dit bereik je al met een stevige wandeling of intensief stofzuigen.

Maar hoeveel moet je dan sporten per week? Dit hangt af van je doel: hoe meer je beweegt, hoe meer energie je verbrandt. Drie keer per week ongeveer twintig minuten intensief bewegen draagt bij aan een gezonde conditie van hart en bloedvaten. Als je wilt afvallen, kun je meer en/of langer sporten. Ga bijvoorbeeld drie of vier keer per week ongeveer een uur intensief sporten. In combinatie met voldoende beweging gedurende de dag en een gezond eetpatroon verlies je gewicht.

Welke sporten om af te vallen?

De meeste sporten waarbij je lichamelijk actief bent, ondersteunen het afvallen. Kies in ieder geval een sport die je leuk vindt. Zo houd je het sporten langer vol. Het verschil tussen verschillende soorten sport:

  • Krachtsport: met krachttraining stimuleer je de spiergroei en verlies je vetmassa. Je hoeft dit niet per se terug te zien in je gewicht, aangezien spieren voor extra gewicht zorgen. Je ziet het natuurlijk wel terug in je figuur; dit wordt een stuk strakker! Voorbeelden van krachtsport: gewichtheffen, judo en roeien.
  • Duursport: als je je over een lange tijd inspant, verbrand je meer energie. Hoe meer energie je verbrand, hoe meer gewicht je verliest. Duursport is dus een aanrader tijdens het afvallen! Voorbeelden van duursport: hardlopen, wielrennen en snelwandelen.
  • Teamsport: heb je weinig motivatie en doorzettingsvermogen als het op sporten aankomt? Een teamsport stimuleert en maakt het vaak gezellig. Zo houd je het sporten makkelijker vol, erg belangrijk tijdens het afvallen! Voorbeelden van teamsporten: voetbal, hockey en waterpolo.

Welke sporten kun je doen als je rugklachten hebt?

Bij rugklachten werk je het liefste aan been-, rug- en buikspieren. Zo vergroot je de belastbaarheid van de rug. Dit doe je door het uithoudingsvermogen te trainen, met een duursport. Voorbeelden van sporten als je rugklachten hebt:

  • Zwemmen
  • Fitness
  • Fietsen
  • Stevig wandelen en daarna eventueel joggen
  • Traplopen

Bouw de sport geleidelijk op en voer rekoefeningen uit voor én na het sporten. Vermijd krachtsporten en sporten waarbij je plotseling sterke bewegingen maakt (zoals tennis, volleybal en voetbal).

Sporten én XL-S Medical

Door binnen een half uur na een hoofdmaaltijd XL-S Medical Vetbinder in te nemen bereik je tot drie keer meer gewichtsverlies dan alleen met beter eten en meer sporten en bewegen. Bestel XL-S Medical nu met unieke korting!

 

Wil jij jouw ideale gewicht bereiken?

Ontvang je persoonlijke weekmenu en daarnaast ook:
  • Recepten die passen bij jouw dagelijkse caloriebehoefte
  • Tips om jouw streefgewicht te bereiken en te behouden
  • Unieke aanbiedingen op XL-S Medical producten

XL-S Medical is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten