Gezond uit eten

Zoek uit hoe je gezond uit eten kunt gaan, want het kan! Uit eten gaan kan inhouden dat je aankomt, in het bijzonder als je het vaak doet. Het volgende advies kan je helpen de schade te beperken en om toch gezond uit eten te gaan.

Algemeen advies

Als je van plan bent om gezond uit eten te gaan, ga dan niet weg met een lege maag! Anders neem je het risico dat je pinda’s, brood, chips en dergelijke sneller gaat eten en in grotere hoeveelheden. Neem voordat je weggaat een kop soep of eet een lichte salade.

Tomatensap, een glas champagne, een glas (bruisende) wijn zijn de beste alternatieven voor aperitiefjes zoals port, kir, fruitsappen, cocktails en andere dranken met veel suikers.
Vraag altijd of ze de saus apart serveren. Zo kun je er minder van nemen.

Probeer het bij één gang te houden. Als je meer wilt, kies dan groente.

Probeer zoveel mogelijk alleen een hoofdgerecht te nemen, mogelijk met een soepje of salade als voorgerecht. Een kop koffie om de maaltijd mee te eindigen is net zo lekker! Pas op met toetjes, deze zijn calorierijk!

Gezond uit eten: wat zijn de beste keuzes in restaurants

Voorgerecht

  • Kies een visgerecht. Zee fruit, gerookte zalm, tomaten gevuld met garnalen (zonder te veel mayonaise!), een kleine garnalencocktail etc.
  • Vermijd vet eten, zoals garnalenkroketten, paté, foie gras en gerechten met room.
  • Een lichte salade is ideaal om een maaltijd gezond te beginnen! Pas op voor calorierijke salades (zoals salades met geitenkaas en spek).
  • Je kunt ook soep nemen, maar bij voorkeur een soep zonder room. Eet niet te veel brood bij de soep.
  • Meloen met ham is ook een goede keuze. Als je de randen van de ham afhaalt is het nog beter. Je krijgt hierdoor ook je portie fruit binnen.

Hoofdgerecht

  • Kies een bereidingsmethode die weinig vet gebruikt, denk aan gestoomd, gegrild, gepocheerd.
  • Pas op met het eten van sauzen, gefrituurd eten, room, kaassauzen, gratins, gepaneerde gerechten, gerechten met gehakt, kruimeldeeg, bladerdeeg. Deze producten bevatten vaak veel calorieën.
  • Kies voor vis, gevogelte of wild.
  • Vraag of de saus naast het gerecht geserveerd kan worden.
  • Bestel extra groente bij je hoofdgerecht: een groene salade of gemengde groenten. Vraag er ook om als ze niet op het menu staan!
  • Vraag of je normale gekookte aardappelen of bruin brood kunt krijgen; zo niet, eet aardappelkroketjes en friet met mate.

Dessert

  • Probeer geen dessert te nemen. Je kunt in plaats van een dessert kiezen voor koffie en het daarbij geserveerde koekje.
  • Kies voor een dessert met fruit.
  • Je kunt een sorbet bestellen. Natuurlijk zit er in een sorbet suiker, maar geen vet, zoals wel in veel andere desserts zoals ijs, chocolademousse, crème brûlée, tiramisu, crêpes, etc.
  • Vraag of je toetje zonder slagroom geserveerd kan worden.
  • Drink thee of koffie zonder suiker en slagroom/melk.
  • Fans van Irish coffee: bestel een kleine koffie met een whisky ernaast!

Neem 2 XL-S Medical Vetbinder tabletten nadat je een maaltijd hebt gegeten. Dit zorgt ervoor dat er tot 27% van het vet dat je hebt gegeten niet wordt opgenomen.

Uit eten gaan en afvallen, gaat dat samen?

Durf je al weken niet meer uit eten te gaan omdat je echt niet weet hoe je dat aanpakt nu je op je eetpatroon let? Dat is jammer en helemaal niet nodig! Je kunt nog steeds gezellig tafelen en van lekker eten genieten. Je doet het nu alleen bewuster. Fijne bijkomstigheid is dat het eten je nog beter zal smaken. We hebben wat tips voor je, zodat je zonder schuldgevoel gezond uit eten kunt.

  • Ga niet knorrend van de honger van huis, anders stort jij je waarschijnlijk direct op de nootjes die je bij de borrel krijgt of het brood dat op tafel wordt gezet. Neem een flink glas water en/of een stuk fruit voor je weggaat en geniet straks extra van je diner.
  • Gaan je tafelgenoten voor een driegangen menu, doe dan gewoon mee, maar wel op jouw manier.
  • Neem als voorgerecht carpaccio of een lichte salade (zonder spek, kaas of andere caloriebommen). Bij een salade kun je de dressing apart vragen. Een mooi helder soepje kan ook, uiteraard zonder kaas of room. Laat het brood liever staan.
  • Voor wat betreft je hoofdgerecht kun je het beste een gerecht kiezen die met weinig vet is bereid. Voorbeelden zijn gestoomde, gegrilde, of gepocheerde vlees- of visgerechten. Vraag er extra groente bij zonder saus of dressing en laat de rijst, pasta en frietjes weg. Ook de saus kun je beter weglaten of apart erbij vragen, zodat je zelf de hoeveelheid kunt bepalen. Superlekker natuurlijk, een sausje bij je eten, maar echt funest voor je lijn. Oppassen dus.
  • Als toetje kun je een lekkere fruitsalade nemen, een bolletje sorbetijs of gewoon een kopje koffie of thee met een koekje.

En, last but not least: neem XL-S Medical Vetbinder na je etentje. Dan wordt tot 27% van het vet dat je hebt gegeten, niet opgenomen. Dat is nog eens een mooie afsluiter van een gezellige én lekkere avond!

Bekijk hier het overzicht van alle gezonde eetmomenten.