Gezond ontbijt

Een gezond ontbijt is essentieel. Houd jij van brood bij je ontbijt? Volkorenbrood is een gezonde keuze. Ook als je liever cornflakes of crackers eet, is de volkoren variant de beste keuze als je op je gewicht let. Let wel op, veel cornflakes producten zitten vol suikers.

Wat is een gezond ontbijt?

Voor een gezond ontbijt neem je ’s ochtends de tijd. Het is voedzaam en geeft energie. Het bevat dan ook de nodige voedingsstoffen, en geen nutteloze. Nutteloze voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld snelle koolhydraten en transvetten, voedzame voedingsstoffen zijn langzame koolhydraten en eiwitten.

Wat is een gezond ontbijt om af te vallen?

Er zijn genoeg voorbeelden van een gezond ontbijt. Een voorbeeld van een gezond ontbijtrecept is:

  • 2 volkoren boterhammen met een beetje halvarine
  • 2 plakjes 20+ kaas
  • een kiwi
  • een kopje koffie of thee zonder suiker

Varieer!

Ga vooral variëren! Dan houd je ontbijten voor jezelf aantrekkelijk en lekker. Houd in gedachte dat je altijd volkorenproducten eet zonder toegevoegd suiker en zout, een stuk fruit bij het ontbijt neemt en als beleg ook groenten kan gebruiken. Een aantal tips voor een gevarieerd ontbijt:

  • Gebruik gezond beleg: groentespread, plakjes fruit (aardbeien, banaan, appel etc.), hüttenkäse, hummus, vis uit blik, ei, 20+ kaas met plakjes tomaat en komkommer (en nog veel meer groenten).
  • Gezond ontbijt zonder brood: havermout, muesli, havervlokken, yoghurt (met vers fruit, gedroogde vruchten, noten, muesli etc.).
  • Mix fruit en groente: maak een gezonde ontbijtsmoothie, vooral als je doorgaans te weinig groenten en/of fruit binnenkrijgt.

XL-S Medical bindt tot 28% van de vetten uit je eten en voert ze af. Zo slaat je lichaam ze niet op. Belangrijk is om gezond te eten en te bewegen, door dit met XL-S Medical te combineren merk je echt het verschil!

Waarom is ontbijten gezond?

Een ontbijtje is onmisbaar voor een energieke dag. Tijdens het slapen staat je spijsvertering namelijk op een laag pitje. Door ’s ochtends te eten stimuleer je de spijsvertering zodat belangrijke voedingsstoffen uit je voeding worden opgenomen door je lichaam. Het gevolg: energie! Bovendien krijg je minder trek in ongezonde snacks als je vroeg in de morgen voldoende en gezond ontbijt.

Hoeveel calorieën levert een gezond ontbijt?

Een gezond ontbijtje levert doorgaans 300 tot 400 calorieën. Wil je afvallen? Probeer dan vooral calorieën van de avondmaaltijd in te perken. Je wilt de dag immers goed beginnen, en dan is een stevig ontbijt essentieel.

Is ontbijtkoek gezond?

Een ontbijtkoek bevat vaak weinig vet, maar erg veel suikers. Volkoren varianten bevatten weliswaar iets meer voedingsvezels, maar ook deze variant zit vol met suikers. Suiker geeft je lichaam wel energie, maar levert geen vezels, vitaminen en mineralen.

Ben je op dieet? Te veel suiker kan bijdragen aan overgewicht. Probeer het consumeren van suiker dan ook te beperken tijdens het afvallen.

Meer over gezonde lunch

Lees hier

Meer over tussendoortjes

Lees hier

Meer over gezond avondeten

Lees hier

Bestel XL-S Medical nu met unieke korting!