Gezond eten

Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn. Een gezond gewicht bereik je op de eerste plaats met verantwoorde voeding. Heb je het gevoel dat jij niet altijd even gezond eet? Zou je je door gezond eten fitter en energieker kunnen voelen? Het is soms ook heel moeilijk. Door tijdgebrek kiezen we soms sneller voor ongezonder eten. Maar dat hoeft niet!

Waarom gezond eten belangrijk is

Gezonde voeding levert voldoende energie en voedingsstoffen aan je lichaam. Het bevat eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels, vocht, vitaminen en mineralen. Allemaal benodigdheden voor een fit lichaam. Bovendien verklein je met gezond eten het risico op aandoeningen.

Wat is gezond eten per dag?

Houd voor een gezond eetpatroon drie gezonde hoofdmaaltijden en maximaal drie kleine tussendoortjes per dag aan. Sla het ontbijt niet over! Je lichaam is na een periode van niets eten (’s nachts) wel toe aan nieuwe energie om je ‘motor’ op gang te brengen. Daarnaast is bekend dat mensen die niet ontbijten, tussendoor gemakkelijker naar ongezonde snacks grijpen. En dat is voor een je gewicht minder gunstig.
Verder is afwisseling belangrijk voor een gezond eetpatroon. Eet niet elke dag hetzelfde soort fruit en groente, maar varieer. Elke soort bevat namelijk zijn eigen gezonde en belangrijke voedingsstoffen.

Wat is gezonde voeding om af te vallen?

Wat is nu precies gezond eten om af te vallen? Hier vind je onze tips voor een gezond eetpatroon (op basis per dag):

  • Eet veel groenten (minimaal 250 gram per dag). Dat vult je bord en je maag, én levert veel vezels en vitaminen!
  • Eet twee stuks fruit
  • Eet volkorenproducten. Deze bevatten nauwelijks vetten, en de vetten die het bevat zijn voornamelijk onverzadigd en plantaardig.
  • Peulvruchten (hoef je niet elke dag te eten, wel wekelijks)
  • Handjevol ongezouten noten
  • Enkele porties zuivel, zoals yoghurt of melk
  • Vis (hoef je niet elke dag te eten, wel één keer per week)

Vermijd liever de volgende producten:

  • Wit meel, zoals koek, cake, zoutjes en wit brood.
  • Rood of bewerkt vlees. Rood vlees komt van varkens, koeien, geiten en schapen. Bewerkt vlees is gerookt, gedroogd, gezouten of er zijn conserveringsmiddelen aan toegevoegd.
  • Zoete dranken de rijk zijn aan suiker, zoals kant-en-klare vruchtensappen en frisdrank.
  • Verzadigde vetten en transvetten. Deze verhogen het LDL-cholesterol (ongezonde cholesterol) en zitten onder andere in koek, snoep, chips, gefrituurd voedsel, pizza’s en kant-en-klaarmaaltijden.
  • Koolhydraten die arm zijn aan voedingstoffen. Denk aan snoep, koek, taart en frisdrank. Door dit soort producten blijf je dooreten, omdat ze vanwege het gebrek aan vezels en eiwit je geen vol gevoel geven.

Wil jij jouw ideale gewicht bereiken?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang o.a.:
  • Recepten die passen bij jouw dagelijkse caloriebehoefte
  • Tips om jouw streefgewicht te bereiken en te behouden
  • Unieke aanbiedingen op XL-S Medical producten

Hoe kan ik gezond eten volhouden?

Het klinkt zo makkelijk, maar is meestal zo lastig vol te houden: "Gezond eten". De meeste mensen maken het zichzelf vooral onnodig moeilijk. Gezond eten betekent namelijk ook lekker blijven eten met verantwoorde producten. Bovendien mag je blijven snacken, maar wel met de juiste snacks natuurlijk! Zo houd jij gezond eten vol:

  • Tip 1: Je doel is meestal niet gezond eten. Je doel is een gezonde leefstijl. Jezelf over een paar weken gezond en fit voelen, en over een paar jaar nog steeds. Dat houd je alleen vol door niet te streng te zijn. Door te genieten van eten. Wees creatief met koken en nieuwe producten en tast af wat jij lekker vindt, en ook belangrijk: wat je niet lekker vindt. Onthoud ook: een patatje mag met mate.
  • Tip 2: Wees niet te fanatiek. Je komt er wel; is het niet over één maand, dan is het wel over twee maanden. Hoe sneller iets moét gebeuren, hoe sneller je het opgeeft. Begin daarom rustig met je doel door kleine veranderingen toe te passen. Uiteindelijk wordt het routine.
  • Tip 3: Zorg dat je altijd gezonde snacks bij je hebt. Onderweg en thuis. Als er geen ongezonde tussendoortjes binnen handbereik liggen, kan je ze ook niet eten.

Benieuwd naar nog meer tips om gezonder te eten? Bekijk de tips hier!

Gezonde eetmomenten

Lees op onderstaande pagina's onze tips met betrekking tot gezonde eetmomenten als extra steuntje in de rug:

Koolhydraten

Lees meer

Koolhydraatarm dieet

Lees meer

Weekmenu's

Lees meer

XL-S Medical Max Strength: nu in prijs verlaagd!

XL-S Medical is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten