Zo hou jij je gezonde leefstijl vol

Steun omgeving

Je bent vol goede moed begonnen om gezonder te gaan eten en meer te bewegen. Toch is het aanwennen van een gezonde levensstijl lastig. Na een tijdje sla je het wandelrondje een keer over en word je verleid door die overheerlijke koekjes in de trommel die dezelfde avond nog leeg gaat. Het moment waarop je zult balen van jezelf en eigenlijk bereid bent om de handdoek in de ring te gooien. Teruggrijpen naar oude gewoonten is nu de makkelijkste weg. Maar dat gaan we mooi niet doen! Wanneer je jouw leefstijl wilt veranderen, is het heel normaal dat er moeilijke momenten zijn.

Het is lastig om je gewoonten blijvend te veranderen. Gewoonten die je eigen zijn geworden en ook op dit moment nog worden beïnvloed door de mensen om je heen. Hoe moeilijk is het niet om van die zak chips af te blijven die je partner net opentrekt voor de televisie? Daar is een heleboel motivatie en wilskracht voor nodig. Wij geven je hieronder 6 tips om jouw nieuwe gezonde leefstijl vol te houden!

1. Zoek steun in je omgeving

Breng mensen die dichtbij je staan op de hoogte van je nieuwe eet- en beweegpatroon. Steun is onmisbaar om nieuwe gewoonten vol te houden en je eigen te maken.

2. Onthoud: afvallen gaat met ups and downs

De ene week zal het afvallen makkelijker gaan dan de andere week. Er kan zelfs een week tussen zitten dat je helemaal niets afvalt of zelfs een beetje aankomt. Dit is heel normaal. Het is de kunst om door te zetten.

3. Niet te vaak op de weegschaal

Af en toe op de weegschaal staan, werkt vaak veel beter dan je vastklampen aan het cijfertje dat de weegschaal iedere dag of week aangeeft. Je gewicht schommelt altijd een beetje doordat je bijvoorbeeld de ene dag wat meer vocht vast houdt. Het gaat er meer om hoe je in je vel zit en je merkt het vanzelf als je afvalt. Ga daarom maximaal 1 keer per week op de weegschaal staan op een vaste dag en tijdstip, bijvoorbeeld woensdagochtend voor je ontbijt. Verder kan het ook helpen om je tailleomtrek bij te houden. Zo zie je namelijk ook of je centimeters in omvang kwijt bent geraakt.

4. Houd je persoonlijke doelen voor ogen

Maak je persoonlijke doelen concreet door deze op te schrijven en plak er foto’s en afbeeldingen bij. Wat wil je bereiken? Waarom wil je juist dit doel bereiken? Pak je doelen erbij wanneer je het even moeilijk hebt. Zo houd je de motivatie om door te zetten en je eigen gestelde doelen te bereiken.

5. Wees niet te streng voor jezelf

Als je een keer teveel of iets minder gezonds hebt gegeten, wees dan niet te streng voor jezelf. Moeilijke momenten zullen er altijd zijn. Het is op dit soort momenten belangrijk om vol te houden en niet terug te vallen in oude patronen. Alleen zo kun je verder gaan en je doel bereiken!

Slapen gezonde leefstijl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Zoek verschillende manieren om in beweging te blijven

Elke dag voldoende bewegen is een absolute voorwaarde voor een gezonde leefstijl. Om beweging leuk te maken en te houden, is het belangrijk dat je een bewegingsvorm kiest die bij je past en waar je plezier in hebt. Bewegen kan namelijk op zoveel manieren. Denk aan zwemmen, fietsen, wielrennen, wandelen, hardlopen, roeien, steppen, aerobicen, crosstrainen…. Teveel om op te noemen. Plan je activiteiten in je agenda en maak zo een afspraak met jezelf om te bewegen. Noteer je bewegingsactiviteiten ook in een beweegdagboek en zie hoeveel calorieën je al hebt verbrand.

< Terug naar blog