Wist je dat..? Reken af met de afval mythe

Afvallen is een hot item. Het is dan ook geen geheim dat de manier waarop je dit aanpakt bepaald of je succesvol kunt afvallen. Maar hoe weet je waar je echt van afvalt of wat een afval mythe is? Hier 7 afval mythes die zijn bewezen of worden ontkracht:

 

Afval mythe #1: Koolhydraten zijn dikmakers

Fabel; Koolhydraten zijn enorm belangrijk voor de energievoorziening van je lichaam en zijn dus nodig om goed te kunnen functioneren. Maar als je meer koolhydraten eet dan je energie verbruikt, kom je hier logischerwijs van aan. Dit gaat natuurlijk ook op als je teveel eiwitten of vetten eet en ligt dus niet aan de koolhydraat zelf, je eet dan simpelweg teveel. Eet dus wat je nodig hebt en kies bijvoorbeeld voor koolhydraatproducten als zilvervliesrijst of volkoren brood zodat je gezonde koolhydraten binnenkrijgt.

Afval mythe #2: Alle calorieën zijn hetzelfde waard

Waar; De energie-eenheid van een calorie is altijd precies even groot. Zo kan het aantal calorieën van bijvoorbeeld een snicker gelijk zijn aan een bord met kip, rijst en groente. Maar het maakt natuurlijk wel uit wat voor soort calorie je eet. De snicker vult veel minder en is qua voedingsstoffen minder gezond dan het bordje kip. Dus: een calorie is inderdaad een calorie, maar de verschillen qua voedingswaarden kunnen sterk verschillen!

 

Afval mythe #3: Tussendoortjes helpen met afvallen

Fabel; Het is niet bewezen dat er een directe relatie is tussen tussendoortjes en afvallen. Tussendoortjes kunnen wel jouw honger gedurende het afvallen stillen, maar let dan wel goed op of jouw tussendoortje gezond is. Kies daarom niet voor een calorierijke snack bar maar voor een verantwoord tussendoortje uit de schijf van 5.

 

Afval mythe #4: Vruchtensappen zitten vol vitamines

Deels fabel; Als je jouw versgeperste vruchtensap binnen 20 minuten drinkt zitten de vitamines er inderdaad nog in. Maar als je een vruchtensap in de supermarkt koopt, zijn de natuurlijke vitamines er allang uit en zitten er vooral nog fruitsuikers in. Let dus goed op welk vruchtensap je drinkt want dit hoeft dus lang niet zo gezond te zijn als je denkt. En als je dan jouw vruchtensapje gaat persen, doe dit met een slowjuicer zodat je de maximale hoeveelheid voedingsstoffen en vezels in je sap hebt zitten. Cheers!

 

Afval mythe #5: Light producten zijn gezonder

Fabel; Een product mag de term ‘light’ dragen als er minimaal 30% minder vet of suikers ten opzichte van het originele product bevat. Toch is light doorgaans niet gezonder omdat de verminderde suikers of vetten worden vervangen door andere voedingsstoffen of zoetstoffen die alsnog ongezond zijn. Het aantal calorieën kan daardoor even hoog of zelfs hoger zijn dan het originele product. Mocht je toch een vervangend product zoeken, kies dan voor producten met stevia. Dit is een natuurlijke zoetstof, wordt niet opgenomen in het lichaam en is daardoor gezonder.

 

Afval mythe #6: Sommige voedingsmiddelen verbranden vet

Waar; Er zijn inderdaad voedingsmiddelen die vet verbranden, maar dat lijstje is erg beperkt. Zo zouden citrusvruchten de afvoer van vet bevorderen en zou de capsaïcine in chili pepers ook helpen met het verbranden van calorieën. Echter moet je je hier niet blind op staren en heeft het verbranden van vet vooral met het veranderen van jouw leefstijl te maken. Het begint met sporten en actief opzoek gaan naar gezonde recepten. Daarnaast kun je middelen gebruiken die jou helpen met afvallen, zoals XL-S Medical.

 

Afval mythe #7: Alleen met een crashdieet kun je snel afvallen

Fabel; Naast een crashdieet zijn er natuurlijk heel veel verschillende manieren om af te vallen dus deze mythe is absoluut niet waar. Maar hoe drastisch de term ‘crash’ ook mag klinken, van de een op andere dag extreem gaan diëten is verre van gezond voor je lichaam. Daarnaast val je doorgaans terug in je oude eetgewoonten als je stopt met ‘crashen’ dus ook op de lange termijn biedt een ‘crash’ dieet geen uitkomst.

< Terug naar blog