Wintergroenten

Van aardperen tot schorseneren: deze wintergroenten worden massaal ingekocht tijdens de koude maanden. Een stamppotje is dan ook één van de favoriete wintergerechten van Nederlanders. Hoewel boerenkool- en andijviestamppot altijd hoog in de ranglijst hebben gestaan, worden vergeten wintergroenten zoals schorseneren steeds populairder. Maar wat zijn wintergroenten eigenlijk en wat kun je er allemaal mee? Daarover meer in dit blog!

Wat zijn wintergroenten?

Er zijn vier seizoenen, en dus ook vier soorten groenten: wintergroenten, lentegroenten, zomergroenten en herfstgroenten. Samen worden ze ook wel seizoensgroenten genoemd. Maar waarom zijn groenten aan een bepaald seizoen gebonden?

Elke groente wordt in een bepaalde periode geoogst, waardoor ze dan het lekkerste zijn. Wintergroenten worden dus in de koude maanden geoogst. Hierdoor zijn ze ook nog eens goedkoper, omdat ze niet van ver ingevlogen hoeven te worden!

Waarom wintergroenten eten?

Groenten zijn natuurlijk het hele jaar door belangrijk voor de benodigde mineralen en vitaminen. Ze bevatten weinig calorieën en veel voedingsstoffen. In de zomer eten we graag een frisse salade met zomergroenten. In de winter eten we juist liever een stevige en warme maaltijd, het is immers al zo koud buiten. Met wintergroenten maak je dan ook heerlijke warme gerechten, zoals de welbekende boerenkool- en andijviestamppot.

Dit zijn alle wintergroenten

Benieuwd welke groenten allemaal tot het winterseizoen behoren? Hieronder vind je de complete lijst:

  • Aardappelen
  • Aardpeer
  • Andijvie
  • Groene selder
  • Knolselder
  • Koolraap
  • Paddenstoelen
  • Pastinaak
  • Pompoen
  • Prei
  • Raap
  • Rammenas
  • Rode biet
  • Rodekool
  • Savooikool
  • Schorseneren
  • Spruiten
  • Uien
  • Veldsla
  • Witlof
  • Wittekool
  • Wortelen

Voordelen van wintergroenten

Wat zijn de voordelen van wintergroenten?

Deze groenten zijn net als alle andere groenten goed voor de gezondheid, vooral als je varieert! Er is namelijk niet één groente die alle voedingsstoffen bevat. (Winter)groenten zijn gezond vanwege:

  • Weinig calorieën
  • Veel voedingsvezels (ondersteunt de darmwerking)
  • Vitamine C (goed voor de weerstand)
  • Carotenoïden (deze stof wordt in het lichaam omgezet in vitamine A)
  • Foliumzuur
  • Kalium (ondersteunt een normale bloeddruk)
  • IJzer (draagt bij aan de normale energiestofwisseling en helpt bij een normaal zuurstoftransport in het lichaam)
  • Langzame koolhydraten

Wintergroenten zijn goed voor de portemonnee! De meesten worden namelijk in de winter op eigen bodem geoogst, waardoor ze niet geïmporteerd hoeven worden.

Wintergroenten zijn tijdens de koude maanden goed voor het milieu. Ze belasten het milieu minder, omdat ze minder kassen nodig hebben om te groeien. Bovendien hoeven ze niet geïmporteerd te worden in de winter.

< Terug naar blog