Tips voor een gezond eetpatroon

Je eetpatroon veranderen kan lastig zijn. Waarschijnlijk eet je namelijk al jaren op dezelfde manier, dus het is heel normaal dat een gezonder eetpatroon ontwikkelen niet zomaar in één keer lukt. Toch geloven wij dat je het kunt, daarom willen we je hier graag stap voor stap bij helpen.

Wij ondersteunen je graag deze 3 maanden. We geven je onder andere tips om stap voor stap veranderingen aan te brengen in je eetpatroon. Zo ga je uiteindelijk, met doorzettingsvermogen, gezonder eten. Dat je je eetpatroon stap voor stap aanpakt, is alleen maar meegenomen. Dat maakt dat het beter vol te houden is en zo verklein je de kans op het jojo-effect.

 

Onze tips voor een gezonder eetpatroon

  • Eet 3 gezonde hoofdmaaltijden per dag en maximaal 3 kleine tussendoortjes.
  • Sla het ontbijt niet over! Je lichaam is na een periode van niets eten (’s nachts) wel toe aan nieuwe energie om je ‘motor’ op gang te brengen. Daarnaast is bekend dat mensen die niet ontbijten, tussendoor gemakkelijker naar ongezonde snacks grijpen. En dat is voor het gewicht natuurlijk minder gunstig.
  • Kies voor lekkere en gezonde tussendoortjes, zoals fruit of een volkoren cracker met mager beleg.
    • Eet veel groente! Dat vult je bord en je maag, én levert je ook nog eens veel vezels en vitamines. Eet ze het liefst rauw of gekookt (uiteraard zonder de veel te vette witte saus).
    • Rauwe groenten zoals tomaat, komkommer of radijs zijn trouwens ook een heerlijk gezond tussendoortje. Het levert weinig calorieën, maar juist veel vezels en vocht. Op deze manier vult rauwkost goed.
    • Neem iedere dag 2 porties fruit.

 

  • Kies voor bruin of volkoren brood in plaats van wit.
  • Besmeer je brood met halvarine.
  • Kies voor mager, hartig broodbeleg zoals 30+ smeerkaas, kipfilet, ham of rosbief.
  • Eet je vlees of vis, neem dan in de warme maaltijd 100 gram mager vlees of (vette) vis, zoals kipfilet, een rundertartaartje of een stukje kabeljauw.
< Terug naar blog