Met deze 7 tips kun jij afvallen volhouden

Met goede moed begin je met afvallen: die kilo’s gaan er dit keer af en komen er echt niet meer aan! Je bent er helemaal klaar voor. De eerste weken gaan goed. Je verliest gewicht en je bent best trots op jezelf. Na een paar weken merk je echter dat je motivatie inzakt. Je hebt zin om te snoepen en je bent de afgelopen week niet meer naar de sportschool geweest.. oh oh dat gaat de verkeerde kant op. Je motivatie vasthouden als je een gewoonte wilt veranderen, is en blijft lastig. Iedereen heeft na een tijdje een motivatie dip. Het is de kunst om niet toe te geven aan deze dip. Kun jij het afvallen volhouden?

Met deze 7 tips kun jij afvallen volhouden:

1. Stel haalbare en concrete doelen op

Je streefgewicht is een langetermijndoel. Om dit doel te bereiken heb je kleine doelen nodig die je op korte termijn kunt bereiken. Maak deze subdoelen leuk, haalbaar en concreet en laat ze gaan over je gedrag. Bijvoorbeeld ‘Deze week ga ik elke dag een half uur wandelen’ of ‘Ik ga elke dag ontbijten. Evalueer je subdoelen om de week. Je kan doelen ook terug laten komen. Maar natuurlijk is het leuker om een doel af te vinken en weer een nieuw doel op te stellen. Als je een doel hebt bereikt, geeft je dit een onwijze motivatie boost!

2. Houd jouw gegevens bij

Het werkt heel motiverend om je gewicht en tailleomtrek bij te houden en elke dag een eet- en beweegdagboek in te vullen.. Zo leg je jouw complete afvalproces vast. Je eet- en beweegdagboek kun je dagelijks invullen. Dit maakt je bewust van je keuzes en motiveert je om door te zetten. Weeg en meet jezelf maximaal 1 keer per week en houd ook deze gegevens bij.

3. Geloof in jezelf

Geloven dat je het kunt, is misschien wel het allerbelangrijkste. Denk positief. Zeg hardop tegen jezelf dat je het kunt. Ook mag jij jezelf best complimentjes geven als je een doel hebt bereikt. Deze gedachten werken veel beter dan negatieve gedachten als ‘ik kan het toch niet’.

4. Zoek steun en inspiratie

Vertel aan je vriend(in), vrienden en familieleden hoeveel je wilt afvallen. Zorg dat je ze op de hoogte houdt van je afvalproces. Zo kunnen ze jou steunen én je in de gaten houden. Op die manier krijg je het gevoel dat je moet bewijzen dat je het kunt en dat werkt motiverend om vol te houden. Ook helpt het om inspiratie op te doen, bijvoorbeeld door het lezen van positieve verhalen van anderen op een forum.

5. Wees geduldig

Bedenk dat het tijd kost om op een gezonde en succesvolle manier af te vallen. Het is niet haalbaar om in 1 maand 10 kilo kwijt te raken. Ook zal je de ene week meer gewicht verliezen dan de andere week. Of zelfs een week stilstaan. Heb geduld en geef jezelf tijd. Dan bereik je veel meer!

6. Leer omgaan met een tegenslag

Afvallen gaat met ups en downs. Af en toe zal het zeker even tegenzitten en is ook een kleine terugval niet altijd te voorkomen. Laat je hier niet door uit het veld slaan. Zie het zeker niet als falen (‘ik kan ook niets’), maar zie het als een leermoment! Pak de draad weer op en ga verder, zodat je er niet in blijft hangen. Sta vooral stil bij wat je al wel hebt bereikt. Dat is veel fijner en werkt veel beter voor jouw motivatie!

7. Trakteer jezelf

Heb je een doel bereikt? Wees dan lief voor jezelf! Jezelf verwennen geeft je nieuwe energie. Ook blijf je gemotiveerd om volgende doelen te bereiken. Er wacht immers weer een leuke traktatie… Dit zorgt ervoor dat het afvallen volhouden makkelijker wordt.

< Terug naar blog