Met deze 5 tips is gezond koken een eitje

De afgelopen weken ben je goed bezig geweest om je eetpatroon aan te passen. Waarschijnlijk eet je nu veel verse producten, met weinig calorieën. Dat is natuurlijk hartstikke goed, maar misschien valt er nog meer winst te behalen. Hoe je de producten bereidt heeft namelijk ook invloed op hoe goed ze voor je zijn. Gezond koken is erg belangrijk.

Met behulp van de volgende tips kan ook jij gezond koken:

  1. Gebruik kruiden in plaats van zout

Niemand houdt van flauw eten, daarom voegen we vaak te pas en te onpas zout toe aan onze gerechten. De kans is groot dat je onbewust dus te veel zout binnenkrijgt. Het is daarom goed om het gebruik van zout te beperken, dat is beter voor je bloeddruk. Laat het vertrouwde zoutvat in het keukenkastje staan en experimenteer eens met kruiden en specerijen. Hiermee kun je het eten ook lekker pittig en smaakvol maken.

 

  1. Niet bakken maar…

Vaak gooien we alles maar in de pan, scheut boter erbij en bakken maar! Dit kan ervoor zorgen dat de smaak van de producten verloren gaat, tevens zitten er vaak veel calorieën in bakproducten. Probeer daarom eens om je maaltijd op een andere manier te bereiden.

 

Als je vlees, kip of vis grillt heb je bijvoorbeeld helemaal geen boter nodig. Ook kun je proberen om je groente te stomen. Als je graag een snel gerecht op tafel wilt zetten kun je er ook voor kiezen om te roerbakken. Hiervoor heb je slechts een scheutje olijf- of zonnebloemolie nodig.

  1. Sausje erbij?

Een lekkere jus over de aardappelen en het vlees is voor velen onweerstaanbaar, zo ook voor ons. Helaas bevat zo’n jus vaak veel calorieën, gelukkig is daar een oplossing voor!

Wanneer je de jus laat afkoelen kun je het gestolde vet eraf scheppen. Warm de jus vervolgens weer op en het is een stuk minder calorierijk dan voorheen.

  1. Minder vlees

In veel recepten wordt 150g vlees per persoon gerekend, terwijl dit eigenlijk helemaal niet nodig is. De meeste mensen hebben aan 100g vlees meer dan voldoende. Daarnaast kun je vlees ook eens vervangen door vis of misschien zelfs iets vegetarisch. Variëren is gezond, dus doe eens gek!

 

  1. Meer groente

Zorg dat je meer groente op je bord hebt liggen dan vlees en aardappelen. Groente zit boordevol goede voedingsstoffen en daarnaast vult het ook erg goed. Het is ook slim om je groente als eerste op te eten, dit zorgt er namelijk voor dat je al vol begint te zitten. Dan is er automatisch minder ruimte over voor de andere producten.

< Terug naar blog