Help, ik heb zin om te snacken!

noten

Ben je al gewend aan jouw nieuwe eetpatroon? Waarschijnlijk at je al wel drie hoofdmaaltijden per dag. Dat is vrij gebruikelijk. De verandering zal ‘m vooral zitten in de producten die je kiest en de hoeveelheden die je eet. Bovendien mag je best ook nog eens 3 tussendoortjes op een dag, heerlijk toch! Wie denkt dat jouw nieuwe, gezonde levensstijl alleen maar afzien is, heeft het goed mis. Toch kan je zomaar opeens zin krijgen om te snacken. Wat kan je hieraan doen? In dit artikel lees je tips voor tussendoortjes en onverwachte trek.

 

Zo kun jij gezond snacken!

  • Fruitspiesje, bijvoorbeeld met een aardbei, stukje kiwi, een druif en een partje mandarijn. Zo wordt fruit eten een echte traktatie!
  • Een handje gemengde, ongezouten nootjes. Heerlijk om weg te knabbelen. Lees onder het kopje ‘Go nuts’ meer over nootjes.
  • Rauwkost reepjes (wortel, komkommer, radijs, bleekselderij, paprika) en mini tomaatjes: lekker met een dipje van kruiden en yoghurt of kwark.
  • Volkoren toastje met een lekker mager smeerseltje.
  • Schaaltje magere kwark met 100 gram gesneden fruit naar keuze (bijvoorbeeld aardbeien, blauwe bessen of mango).

 

Go nuts!

Bij nootjes denk je al gauw aan vet, zout en calorieën, niet passend in je nieuwe levensstijl. Gelukkig is er een gezonde manier om van noten te genieten! Noten bevatten ijzer, vitamine E en B. Hierdoor zijn ze een gezond tussendoortje en een volwaardige vleesvervanger.

Wel zijn ze calorierijk: 100 gram noten bevat gemiddeld 700 calorieën. Je kunt daarom beter een handje nemen als je ze gebruikt om te snacken. Een verantwoorde hoeveelheid als tussendoortje is een handje noten (zo’n 25 gram ofwel ongeveer 17 noten). Het vet in noten is veelal gezond, onverzadigd vet. Deze vetten zijn goed voor hart- en bloedvaten. Neem ongezouten, gemengde noten. Zo krijg je niet onnodig veel zout binnen en door verschillende noten te nemen krijg je meer verschillende voedingsstoffen binnen.

noten

 

 

 

 

 

Voorkomen is beter dan…

Je kent het wel, zomaar ineens enorme trek en niets lekkers bij de hand! Niet handig als je net wekenlang op je eetpatroon let, al flink wat gewicht bent verloren en je niets anders om je heen ziet dan…de snoeppot bij je collega of de snackautomaat onderweg. O, gruwel! Zorg er daarom voor dat je altijd meerdere gezonde tussendoortjes bij je hebt, zodat je toch lekker kunt snacken. Een bakje met stukjes komkommer of radijsjes bijvoorbeeld. Dat voorkomt dat jij je spontaan te goed (?) doet aan slechte suikers en vette caloriebommen.

< Terug naar blog