Goede voornemens en afvallen

Afvallen en sporten staan het vaakst in de top drie goede voornemens van Nederlanders. Toch blijkt het elk jaar weer lastiger dan je denkt. Hoe komt dit? En waarom zijn goede voornemens aan het begin van een nieuw jaar sneller gedoemd te mislukken?

Geen goede voornemens rond oud en nieuw!

Goede voornemens zijn gebruikelijk rond oud en nieuw. Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Althans, zo denken de meeste mensen. Hier gaat het vaak al mis. Je dringt jezelf iets op; het is nu een nieuw jaar, dus ik moet nu afvallen, meer sporten, gezonder eten, stoppen met alcohol drinken en stoppen met roken. En dat allemaal tegelijkertijd. Het liefste ook zo snel mogelijk.

Waarom gaat het mis?

De goede voornemens lopen meestal in de soep, omdat:

  • Mensen té fanatiek doelen opstellen. Ze voelen zich dik door de feestdagen en zijn op dat moment vastberaden om af te vallen. Die vastberadenheid houden ze nooit het hele jaar vol.
  • De meeste mensen rond oud en nieuw nog niet klaar zijn voor hun goede voornemens.
  • Mensen te veel in één keer willen.

Alles wat je nodig hebt voor een goede start

Hoe moet je het dan wél aanpakken, en wanneer? Volg de tips hieronder en vergroot zo jouw kans op succes!

Stel realistische doelen

Hoeveel doelen wil je opstellen? Zijn ze haalbaar? Probeer je goede voornemen(s) op te delen in stappen. Het hoeft niet allemaal in één keer. Houd er rekening mee dat je niet altijd motivatie en vastberadenheid zult hebben. Houd rekening met dagen dat je in de put zit. Wat ga je op die momenten doen? Is je doel dan nog te bereiken?

Een voorbeeld. Je wilt afvallen door meer te bewegen en gezonder te eten. Begin dan eerst met meer bewegen. Hierdoor word je actief en doe je energie op om aan het volgende gedeelte van je doel te beginnen, namelijk gezonder eten. Probeer niet zeven dagen in de week extreem gezond te eten. Je mag af en toe een patatje of een andere vette hap. Blijf genieten van eten en drinken. Blijf genieten van bewegen. Zorg ervoor dat het leuk en lekker is, en blijft!

Wees zo concreet mogelijk

Als je een goed voornemen voor ogen hebt, wees dan zo concreet mogelijk. Voorbeeld: ‘Ik wil gezonder leven en hiervoor ga ik twee keer per week naar de sportschool. Op dinsdagavond doe ik mee met de groepsles Zumba en donderdagavond ga ik zelf aan de slag op het spinapparaat en de hometrainer’. Dit zal beter werken dan ‘ik wil dit jaar meer bewegen’.

Verander je leefstijl op een goed moment

Als je een goed voornemen opdeelt in kleine stapjes, kan het zo geleidelijk onderdeel uitmaken van jouw leefstijl. Het wordt een gewoonte. Als je vroeger één gezonde maaltijd per week at, maak je daar nu twee van. En over een paar weken drie.
Doe het wel op het juiste moment. Wanneer ben jij er klaar voor? Heb je net een nieuwe baan en wil je daarom helemaal het roer omgooien? Probeer het dan! Ongeacht of het begin januari of eind augustus is. De juiste timing is voor iedereen anders.

Wees positief

Als je een goed voornemen opstelt, moet je het dan of wil je het? Daar zit een groot verschil tussen. Als je iets wilt, werkt dit doorgaans beter. Wanneer je jezelf iets verbiedt, wordt de verleiding juist groter om het toch te doen. Kijk wat je wilt bereiken en formuleer je doel anders. Voorbeeld: zeg dus niet ‘ik moet stoppen met roken’ maar ‘ik wil fitter zijn en een betere conditie hebben’.

< Terug naar blog