boterham voeding en beweging

Wil je succesvol en gezond afvallen? Dan is een verandering in je eet- en beweegpatroon nodig. Veel afslank diëten richten zich op een zeer lage calorie-inname, ook wel crash diëten genoemd. Hierdoor val je in korte tijd veel af. De kans is alleen groot dat je na een crashdieet terugvalt in je oude eetpatroon en weer aankomt. Je hebt jezelf namelijk geen gezond eetpatroon aangeleerd. Dit opnieuw aankomen na een streng afvaldieet wordt ook wel het jojo-effect genoemd. Door een eet- en beweegpatroon te ontwikkelen dat bij jou past, kun je op een gezonde manier afvallen. Ook blijf je zo na het bereiken van je streefgewicht makkelijker op gewicht.

Wij geven je 10 praktische tips om het gezond afvallen tot een succes te brengen en jouw vetverbranding te stimuleren.

Gezond afvallen tip #1: Kom in beweging!

Beweging is nodig om vet te verbranden. Probeer elke dag minimaal 30 minuten te bewegen. Wanneer je in beweging komt, duurt het zo’n 2 tot 3 minuten voordat je vetverbranding op gang komt. Het is daarom belangrijk om in blokken van minimaal 10 minuten te bewegen. Ga bijvoorbeeld een stukje fietsen of wandelen. Ook kun je natuurlijk lekker gaan sporten: hardlopen, wielrennen, aerobicen of zwemmen. Thuis kun je ook sporten op bijvoorbeeld een hometrainer, crosstrainer, roeimachine of loopband.

Gezond afvallen tip #2: Begin met krachttraining

Spieren verbranden meer dan vet. Het is daarom belangrijk om spiermassa op te bouwen en te behouden. Krachttraining helpt je daarbij. Op de website van XL-S Medical vind je sportschema’s om jou te helpen bij het trainen van je spieren.

Gezond afvallen tip #3: Eet voldoende, gevarieerd en gezond

Een gezonde en gevarieerde voeding is de basis om op een verantwoorde manier af te vallen. Het levert je lichaam belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten. Te weinig eten is niet verstandig. Hierdoor gaat je stofwisseling trager werken en loop je het risico op tekorten. Door een persoonlijk eetdagboek bij te houden, krijg je meer inzicht in jouw voedingspatroon.

Gezond afvallen tip #4: Laat alcohol staan

Gezond afvallen is lastig als je alcohol drinkt, het is namelijk een echte dikmaker. Je lichaam kan de energie uit alcohol niet opslaan. Hierdoor gaat je lichaam eerst alcohol verbranden en daarna pas de eiwitten, koolhydraten en vetten uit je voeding. Alles wat je teveel binnenkrijgt, wordt opgeslagen als vet. Laat alcohol daarom liever staan.

Gezond afvallen tip #5: Neem een voedzaam ontbijt

Door goed te ontbijten, activeer je jouw stofwisseling en begin je de dag met voldoende energie. Een goed ontbijt bestaat uit een graan- en zuivelproduct en een stuk fruit. Neem bijvoorbeeld een bakje havermoutpap met bosbessen, een schaaltje magere kwark met muesli en aardbeien of een volkorenboterham met magere vleeswaren, een glas karnemelk en een grapefruit 

Gezond afvallen tip #6: Ga voor regelmaat – 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes

Door regelmaat aan te brengen in je eetpatroon, weet je lichaam waar het aan toe is. Hierdoor heb je minder kans op een dip en blijft je stofwisseling goed op gang. Ontbijt, lunch en diner en neem tussen elke maaltijd een klein, verantwoord tussendoortje.

Gezond afvallen tip #7: Kies gezonde producten en neem bescheiden porties

Wat en hoeveel je eet, bepaalt welke voedingsstoffen en hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Het is daarom belangrijk dat je let op je productkeuze en portiegrootte. Op XL-S Medical kun je een weekmenu en variatielijst downloaden om je te helpen bij het samenstellen van je maaltijd en het maken van de juiste keuzes.

Gezond afvallen tip #8: Neem na elke hoofdmaaltijd XL-S Medical Vetbinder

XL-S Medical Vetbinder bevat natuurlijke vezels van de cactusvijg die tot 28% van de vetinname uit je voeding binden. Ook zorgt XL-S Medical Vetbinder voor een verzadigd gevoel en ondersteunt het de natuurlijke darmwerking. Voor een optimaal resultaat neem je voor minimaal 3 maanden XL-S Medical Vetbinder na iedere hoofdmaaltijd (ontbijt, lunch en avondmaaltijd).

Gezond afvallen tip #9: Drink voldoende zonder calorieën

Voldoende drinken is belangrijk om afvalstoffen af te voeren en je vochtbalans op peil te houden. Vloeibare calorieën kunnen echter behoorlijk meetellen in de totale energie die je binnenkrijgt. Een glaasje vruchtensap, twee kopjes koffie met suiker en melk, twee grote glazen cola en nog een glas limonade. Hopla ruim 400 calorieën. Kies daarom voor calorievrije dranken zoals thee en koffie zonder melk en/of suiker, (bruisend) water en light frisdrank. Dat scheelt een hoop!

Gezond afvallen tip #10: Eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten heb je nodig

Tegenwoordig worden weleens bepaalde voedingsstoffen zoals koolhydraten en vetten helemaal weggelaten. Dit is niet aan te raden. Elke voedingsstof heeft namelijk zijn eigen functie en daarom heeft je lichaam ze allemaal nodig. Natuurlijk is het wel belangrijk om de juiste producten te kiezen waar je de voedingsstoffen uithaalt. Eiwitten kun je het beste halen uit magere zuivelproducten, mager vlees, vis en eieren. Goede koolhydraatbronnen zijn volkoren (spelt)brood, havermout, zilvervliesrijst, volkoren pasta en quinoa. Tenslotte heeft je lichaam ook gezonde vetten nodig. Gezonde vetten zitten in vette vis zoals zalm en haring, plantaardige oliën zoals lijnzaadolie, avocado, noten en zaden.

Succes met het gezond afvallen!

< Terug naar blog