7 tips om mindfull te eten

mindfull eten

Iedereen eet wel eens gehaast en onbewust. De kans dat je meer eet dan jouw lichaam nodig heeft, is hierdoor groot. Wanneer je naar jouw lichaam wilt leren luisteren, zal je de tijd moeten nemen voor jouw maaltijd. Bewuster zijn van wat je eet en het tempo waarmee je eet, zorgt er namelijk voor dat je eerder voelt of je genoeg hebt gehad. Ook zal het eten je veel beter smaken. Hieronder geven we jou daarom 7 tips om bewuster te eten.

7 tips om bewuster te eten

  1. Geef je trekgevoel aan het begin van de maaltijd een cijfer tussen de 1 en de 10. Doe dit halverwege en aan het einde van de maaltijd nogmaals.
  2. Eet je maaltijd niet op de bank voor de televisie of achter je bureau terwijl je aan het werk bent. Zorg dat je met je aandacht bij jouw maaltijd bent en er even de tijd voor neemt.
  3. Neem per keer een niet te grote hap en kauw deze minstens 10 tot 15 keer.
  4. Let bij elke hap op de smaak, het gevoel en het geluid van het eten in je mond.
  5. Eet met je andere hand: ben je rechts, eet dan met links.
  6. Leg je vork tussen de happen neer en neem dan kleine slokjes drinken.
  7. Bewaar het lekkerste van je maaltijd voor het laatst. Op die manier heb je minder zin in zoet na je maaltijd.

 

Wist je verder dat…

…je hersenen pas na 20 minuten een seintje krijgen dat je verzadigd bent? Wanneer je snel eet, kun jij dus gemakkelijk teveel eten. Daarom is rustig en bewust eten zo belangrijk.

…eiwitten en voedingsvezels voor de meeste verzadiging zorgen? Daarom zit je sneller vol van een bakje magere kwark met muesli dan van een witte boterham met hagelslag.

…het gebruik van XL-S Medical Vetbinder helpt om langer verzadigd te zijn? Neem daarom na elke hoofdmaaltijd 1 poederstick of 2 tabletten in.

…je maag zich aanpast aan je postuur? Wanneer je anders gaat eten en gewicht verliest, zal je maag kleiner worden.

< Terug naar blog