3 tips om te beginnen met afvallen

Nadat je die ene broek niet meer past en je je realiseert dat het al bijna zomer is, is voor jou de maat vol: het is tijd om nu écht die laatste kilo’s kwijt te raken. An sich natuurlijk een goed plan om bewuster en gezonder te gaan leven, maar hoe bereid je je voor op jouw afval avontuur? Wij helpen je graag op weg met 3 tips om af te vallen voor een perfecte start!

Beginnen met afvallen tip #1: Stel realistische, concrete doelen

Stel voordat je begint met afvallen vast wát je wilt bereiken. Wat is nu eigenlijk jouw doel, heb je misschien meerdere doelen en zijn ze haalbaar? Reken daarom eerst jouw BMI uit met de XLS BMI checker zodat je weet hoeveel je kan afvallen. Probeer vervolgens jouw goede voornemen(s) op te delen in stappen. Je hoeft niet in één keer jouw doel te bereiken maar uiteindelijk wil je deze natuurlijk wel behalen! Calculeer bijvoorbeeld dagen in dat je in de put zit. Erg vervelend natuurlijk maar wel zo realistisch, hoe ga je met deze momenten om? En hoe zorg je ervoor dat je jezelf hieruit haalt en weer aan de slag gaat om alsnog jouw doel te bereiken? Zo zou je als doel kunnen hebben om af te vallen door meer te bewegen en gezonder te eten. Formuleer dit doel zo concreet mogelijk zoals: “Ik wil 3 kilo afvallen, gezonder eten en hiervoor ga ik twee keer per week sporten”. Dit klinkt veel concreter dan: “Ik wil meer afvallen” waardoor je duidelijk vast stelt wat je wilt bereiken en deze doelen stuk voor stuk kunt bereiken. Begin eerst met meer bewegen zodat je actief wordt en energie krijgt om aan je volgende doel te beginnen, namelijk gezonder eten. Maar ga niet zeven dagen in de week extreem gezond eten, je mag af en toe best een patatje of die reep chocolade. En die smaakt verrukkelijk op zijn tijd, of niet? Voel je hier niet schuldig over, want dat patatje zorgt er alleen maar voor dat je blijft genieten van eten en drinken, je lekker blijft bewegen en je jouw afval plan volhoudt. Hello new you!

Beginnen met afvallen tip #2: Verander je leefstijl op een goed moment

Een van de grootste uitdagingen om af te vallen is jouw leefstijl veranderen. Als je jouw manier van leven op een gezonde, bewuste wijze kunt aanpassen, zal het afvallen een stuk gemakkelijker verlopen. Deel daarom jouw goede voornemen dus op in kleine stapjes zodat dit geleidelijk aan onderdeel wordt van jouw nieuwe leefstijl. Dus als je vroeger één gezonde maaltijd per week at, maak je daar nu twee van. En…over een paar weken drie, misschien wel vier? Maar doet dit wel op het juiste moment. Ben je bijvoorbeeld net aan een nieuwe baan begonnen en is dit hét moment om het roer om te gooien? Begin gelijk! Laat je niet weerhouden, ook niet als het begin januari of eind augustus is want de perfecte timing ligt voor iedereen anders. Maar focus op die nieuwe gewoontes en jouw doel om af te vallen ligt veel sneller binnen jouw bereik.

Beginnen met afvallen tip #3: Wees positief

Is afvallen voor jou een moetje, of wil je dit echt? Tussen beide zit een groot verschil en dit heeft invloed op hoe je jouw afval doelen bereikt. Zo is de verleiding om iets toch te doen als je jezelf iets verboden hebt veel groter. Het lijkt wel alsof die vette hap je roept om gegeten te worden, terwijl je jezelf nog zo hebt verboden om aan dat gevoel toe te geven. Kijk daarom extra goed naar wat je wilt bereiken en formuleer je doel zo dat je er de wil-factor aan koppelt. Zeg dus niet: “Ik moet stoppen met vette dingen eten” maar zeg “Ik wil fitter zijn en wil daarom minder vette dingen eten”. Dit werkt veel gemakkelijker omdat je het dan ook echt wilt; het afvallen wordt zo een positief proces waarbij je je niet omgeven voelt door verleidingen maar waarbij je ervoor kiest om gezonder en bewuster te leven. Keep up the good work!

Afvallen is een avontuur, maar met deze tips om af te vallen kun je al flink wat verleidingen vooraf aanpakken zodat je jouw doel behaalt. Dus…klaar om te beginnen met afvallen? Begin door je BMI en caloriebehoefte te berekenen, kom in actie en start vandaag!

Wil jij jouw ideale gewicht bereiken?

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang o.a.:
  • Recepten die passen bij jouw dagelijkse caloriebehoefte
  • Tips om jouw streefgewicht te bereiken en te behouden
  • Unieke aanbiedingen op XL-S Medical producten

 

< Terug naar blog