Overgewicht

Overgewicht betekent dat je te zwaar bent: je weegt meer dan gezond is. Je loopt dan ook meer gezondheidsrisico’s dan mensen met een normaal gewicht. Maar wanneer heb je overgewicht? En wat kun je ertegen doen? Lees snel verder!

Wat is overgewicht?

Bij overgewicht heb je teveel vetweefsel in je lichaam. Je krijgt dan meer voedingsstoffen binnen dan je maximale energiebehoefte. Je lichaam haalt namelijk de nodige energie uit voedingsstoffen en verbrandt het, het overschot slaat je lichaam op als reserve in de vorm van vet.

Heb ik overgewicht?

Wanneer heb je overgewicht? Dit is niet altijd vanaf de buitenkant te zien. Daarom bereken je het met de Body Mass Index (BMI), een veelgebruikte methode. Je rekent hiermee het gewicht in verhouding tot de lichaamslengte uit.

Ik heb overgewicht en ik wil afvallen

Heb je jouw BMI uitgerekend en blijkt dat je overgewicht hebt? Kijk dan naar je leefstijl. Eet je wel gezond? Eet je teveel? Beweeg je elke dag voldoende? Lees verder voor tips!

Overgewicht: wat te doen?

Reken af met overgewicht! Met deze tips ga jij genadeloos de strijd aan tegen de extra kilo’s:

Voeding

Eet gezond, gevarieerd en de juiste hoeveelheid. Eet drie maaltijden en maximaal drie gezonde tussendoortjes per dag. Zorg dat je van de drie energieleverende voedingsstoffen (eiwitten, vetten en koolhydraten) voldoende, maar niet teveel, binnenkrijgt.

Tip: Ontbijt stevig, lunch genoeg om de rest van de middag voldoende energie te hebben en beperk het avondeten tot een kleine portie. Wil je ’s avonds een tweede keer opscheppen? Wacht eerst vijf á tien minuten en kijk of je nog steeds trek hebt. Je brein heeft tijd nodig om te registreren of je nog eten nodig hebt.

Bewegen

Beweeg minimaal een half uur per dag actief. Maak een stevige wandeling, ga een half uurtje intensief stofzuigen, pak de fiets in plaats van de auto, doe wat inspannende oefeningen thuis, enzovoort. Het belangrijkste: maak er een gewoonte van om in je dagelijkse leven meer te bewegen. Doe daarom vooral activiteiten die jij leuk vindt, die je wilt doen en niet moet doen.

Hoe voorkom je overgewicht?

Of je nu wilt afvallen of overgewicht wilt voorkomen, het komt allemaal aan op één ding. Leefstijl. Neem deze onder de loep. Niet voor eventjes, maar voor lange tijd. Als je veel suiker eet, went je lichaam hier aan. Als je gedurende langere periode minder suiker eet, went je lichaam hier ook aan. Zo pas je geleidelijk een gezonde leefstijl toe. Dit geldt uiteraard niet alleen voor suiker en andere ongezonde voeding, maar ook voor bewegen. Leef actiever, het went vanzelf.

Heb je een steuntje in de rug nodig? De producten van XL-S Medical verminderen onder andere de eetlust, binden tot 28% van de vetten uit je eten zodat je lichaam het niet opslaat en zijn ook goed voor de stoelgang. XL-S Medical Max Strength vermindert zelfs calorieopname uit koolhydraten, suiker én vet.

Overgewicht in Nederland

Volgens cijfers van het CBS, in samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, heeft 36,6% van de Nederlanders van twintig jaar en ouder matig overgewicht. 13,7% blijkt ernstig overgewicht te hebben. Hoewel overgewicht vaker voorkomt bij mannen dan bij vrouwen, blijkt dit aantal bij beide groepen met de jaren te groeien.

Meer over afvallen

Lees hier

Meer over dieet

Lees hier

Meer over obesitas

Lees hier

Bestel XL-S Medical nu met unieke korting!

XL-S Medical is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten