Hulp bij afvallen: de top 3 meest gestelde vragen aan de diëtist

In het kader 'hulp bij afvallen' lees je hieronder de antwoorden op de 3 meest gestelde vragen onder andere over afvallen, ouder worden en het jojo effect.

Hoe komt het dat afvallen steeds moeilijker gaat naarmate je ouder wordt?

Onze leeftijd heeft veel invloed op onze stofwisseling en de hoeveelheid spiermassa. Hierdoor heb je als je ouder wordt, minder energie (calorieën) nodig. Daarnaast maken vrouwen in de overgang minder vrouwelijke hormonen aan. Hierdoor verandert de lichaamsvorm, meestal te merken aan wat extra rondingen rond de buik en heupen. Afvallen wordt hierdoor moeilijker naarmate je ouder wordt. Daarom kun je maar beter op tijd beginnen met gezond eten en meer bewegen.

Hoe voorkom je het jojo-effect?

Het jojo-effect ontstaat meestal na een zeer streng afvaldieet. Zo’n afvaldieet is niet of nauwelijks vol te houden, waardoor je snel weer terugvalt in je oude eetpatroon en je gewicht weer toeneemt. Succesvol afvallen begint niet met een afvaldieet, maar met het veranderen van je huidige eetpatroon, en wel zo dat je het op de lange termijn kunt volhouden. Het is eigenlijk een kwestie van gezonder gaan en blijven eten in plaats van tijdelijk op dieet gaan.

O nee, moet ik nu elke dag naar de sportschool?

Wees gerust, dat is helemaal niet nodig! Je kunt ook thuis of buiten sporten/bewegen. We adviseren om minimaal 30 minuten per dag te bewegen, in blokken van minstens 10 minuten. Door te bewegen verbrand je meer calorieën, bouw je spieren op en krijg je meer energie. Vind je bewegen eenmaal leuk, dan gaat het je veel gemakkelijker af. Kies dus een vorm van sport die bij je past.

Tip! Bekijk je favoriete serie vanaf je hometrainer. Een goed gevoel over jezelf verzekerd!

Bekijk ook onze gezonde weekmenu's