Dieet

Je wilt afvallen, dus ga je op dieet. Een paar maanden meer bewegen, minder eten en vooral beter eten. De meeste mensen beginnen met een energiebeperkt dieet. Maar ook andere diëten worden steeds populairder, zoals het glutenvrije dieet. Welk dieet past het beste bij jou? En hoe werkt een verantwoord dieet eigenlijk?

Wat is een energiebeperkt dieet?

Een dieet volgen om af te vallen noem je ook wel een energiebeperkt dieet. Je energie-inname is dan lager dan het energieverbruik. Energie krijg je binnen via drie voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten en vetten.

Het is eigenlijk heel simpel:

  • Als je minder koolhydraten, eiwitten en/of vetten binnenkrijgt dan dat je verbruikt, val je af.
  • Als je meer koolhydraten, eiwitten en/of vetten binnenkrijgt dan dat je verbruikt, kom je aan.

Hoeveel calorieën per dag mag ik tijdens een energiebeperkt dieet?

Doorgaans mag een volwassen man 2.500 calorieën per dag. Voor een volwassen vrouw geldt 2.000 calorieën per dag. Als je een energiebeperkt dieet volgt, ligt dit aantal lager. Voor mannen geldt dan gemiddeld 1.800 calorieën en voor vrouwen 1.500 calorieën per dag.
Sommige mensen hebben meer of minder calorieën nodig. Zo heeft een fanatiek sporter meer calorieën nodig dan iemand die weinig beweegt, omdat hij simpelweg meer energie verbruikt gedurende de dag. Tijdens een dieet ligt het aantal calorieën dan ook hoger.
Ben je vaak moe en futloos tijdens je dieet? Dan krijg je waarschijnlijk te weinig energierijke voedingsstoffen binnen. Schakel eventueel een diëtist in om een eetschema op te stellen.

Wat eet je tijdens een energiebeperkt dieet?

Je moet dus minder energie binnenkrijgen dan dat je verbruikt. Er is niet een standaard voedingsschema waar je je aan moet houden. Wel kun je onderstaande richtlijnen als houvast gebruiken.

Eiwitten, koolhydraten of vetten?

Eiwitten, koolhydraten en vetten zijn alle drie brandstoffen voor je lichaam. Je kunt ze in principe alle drie blijven eten tijdens een dieet. Let vooral op dat je er niet te veel van binnenkrijgt en dat je de juiste vorm ervan eet:

  • Onverzadigde vetten passen binnen een dieet. Het verlaagt het ‘slechte’ cholesterol. Onverzadigde vetten vind je onder andere in noten, vis, avocado, olijfolie, zaden en vloeibare bak- en braadproducten. Vermijd volvette kaas, worst, vet vlees, volle melkproducten, koek, gebak, snacks en zoutjes. In deze etenswaren zitten veel verzadigde vetten.
  • Langzame koolhydraten passen binnen een dieet. Deze worden minder snel omgezet in bloedsuiker. Langzame koolhydraten zijn volkorenproducten, volkorengraanproducten, groenten, fruit, zilvervliesrijst, melk, yoghurt, peulvruchten, bulgur, haver en quinoa. Vermijd suiker, frisdrank, snoep, koek, gebak, ijs, aardappelen, vruchtensappen en alles met wit meel (witte pasta, wit rijst, wit brood). Deze etenswaren bevatten veel snelle koolhydraten.
  • Het eten van eiwitten tijdens een dieet is aan te raden, omdat het naast energie ook ondersteunt bij spieropbouw en –behoud. Spierweefsel verbruikt meer energie dan vetweefsel. Dit is gunstig tijdens het afvallen. Eiwitten zitten in vlees, vis, melk, kaas, eieren, brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen.

Wat is een glutenvrij dieet?

Gluten zijn eiwitten. Deze komen vooral voor in bepaalde granen, zoals brood, gebak, koek, crackers en pasta. Gluten zitten ook soms in bindmiddelen die worden gebruikt voor sauzen, soepen, worsten en aangemaakt gehakt. Deze glutenrijke producten vermijd je dus tijdens het dieet.
Zorg dat je tijdens een glutenvrij dieet genoeg belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Zo bevatten brood en graanproducten veel belangrijke voedingsstoffen, zoals ijzer, jodium, vezels, vitamine B1 en foliumzuur. Deze krijg je al snel te weinig binnen tijdens een glutenvrij dieet.

Dieet schema: val succesvol af

Ons dieet schema geeft je steun tijdens het afvallen. Wil je afvallen maar weet je niet hoe je moet beginnen? Met een dieet schema kun je verantwoord afvallen en het biedt je een steuntje in de rug.

De stappen van dit dieet schema

Stap 1: Je body mass index (BMI) geeft een indicatie over je gewicht. De eerste stap voor je dieet plan is je BMI uitrekenen.
Stap 2: Schrijf voor jezelf op waarom je af wilt vallen. Het kan heel fijn zijn om tijdens moeilijke momenten in je dieet plan terug te lezen waarom je bent begonnen met afvallen.
Stap 3: Noteer het gewicht, je middelomtrek en de BMI die je graag wilt bereiken.
Stap 4: Houd minimaal 3 dagen bij wat je eet en drinkt en hoeveel je beweegt. Zo krijg je inzicht in je valkuilen en kun je ze makkelijker aanpakken.
Stap 5: Probeer iedere dag 30 minuten te bewegen. Ga bijvoorbeeld op de fiets naar je werk, neem iets vaker de trap of doe de boodschappen te voet. Door te bewegen houd je het afvallen beter vol. Bovendien blijf je door te bewegen beter op gewicht.
Stap 6: Gezond afvallen betekent dat je gezond moet eten. Probeer producten met veel vet, suiker en alcohol te vermijden. Sla geen maaltijden over en eet gevarieerd. Eet hoofdmaaltijden op je gemak en probeer zo min mogelijk calorierijke tussendoortjes te eten.

Kijk verder dan het dieet schema

Als je gaat afvallen is goede begeleiding prettig. Naast je dieet plan proberen wij je ook te motiveren met afvallen. Bekijk bijvoorbeeld de ervaringen van mede-afvallers. Ook kun je advies vragen aan onze diëtistes. Verder vind je op deze website ook praktische weekmenu’s.

We raden je aan om één keer per week op de weegschaal te gaan staan, het liefst steeds op hetzelfde tijdstip, bijvoorbeeld zaterdagochtend. Van nature schommelt je gewicht namelijk heel veel. Elke dag op de weegschaal staan heeft dan ook weinig nut.

Met XL-S Medical kun je tot 3x meer gewicht verliezen dan met alleen gezond eten en meer bewegen. Daarnaast voorziet XL-S Medical ook in je dagelijkse behoefte vitamine A, D en E. Zo weet je zeker dat je tijdens het afvallen alles binnenkrijgt wat je nodig hebt.

XL-S Medical is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten